Verkoopstyling: het verschil tussen “Te koop” en “Verkocht”

U kent ze wel: die verkoopprogramma’s waarbij een uitgeleefde woning wordt omgetoverd tot waar paleis. Prachtig op tv. Maar werkt het ook in de praktijk? Verkoopstylisten zijn er zeker van: “Ja!”. Maar je hebt echt geen stylist nodig om je huis aantrekkelijk op de markt te brengen.

Kopers op huizenjacht starten hun zoektocht meestal online. Hun eerste indruk wordt daar in sterke mate bepaald door de foto’s. Daar begint de eerste styling al. Neemt uw makelaar een echte fototgraaf in de arm? Of worden foto’s gemaakt met een eenvoudige huis-tuin-keuken-camera? Het verschil is vaak enorm. Goede belichting kan een huis een vriendelijke uitstraling geven. Terwijl onderbelichting kan zorgen voor een – wellicht onterechte – sombere sfeer.

In huis geldt bij de inrichting vooral de stelregel: minder = meer. Volgebouwde woon- en slaapkamers geven de indruk van een weinig ruimtelijke woning. Terwijl zelfs het kleinste kamertje met een minimale inrichting een ruimtelijk effect kan geven. Bij het screenen van foto’s en bij een eerste huisbezoek is dat gevoel van ruimte van groot belang. Niemand wil verhuizen naar een klein hok. Opruimen dus!

Wat ook een groot effect heeft is het oplossen van niet functionerende onderdelen van je huis. Een kapotte deurklink valt jezelf na 2 maanden niet meer op. Maar voor de potentiele koper kan het een voorbode lijken van veel onheil in huis. Die kleine reparaties uitvoeren is dan ook verstandig.

Kijk verder vooral naar gezichtsbepalende elementen. Gordijnen zijn sterk sfeerbepalend, en hoeven niet duur te zijn. Een fris kleurtje op een kast kan ook veel goed doen. Door te investeren in verf of stof bespaar je veel geld ten opzichte van de aanschaf van nieuwe meubels.

Net als op tv?

Op tv lijkt het soms alsof mensen het huis kopen omdat er mooie stoelen of tafels in de woning staan. Dat valt in de praktijk mee. Maar een frisse, ruimtelijke uistraling doet heel veel goed. En kan mensen over de streep trekken. Zowel voor een eerste woningbezoek. Als voor het uitbrengen van een bod. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *